2. PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE RICHTING.       

 

2.1. Didactiek                                                                                   T. Rutten

Deontologie                                                                                      F. Rooze

 

a.                  Leerdoelen.

De studenten kunnen een lesvoorbereiding uitwerken, de verschillenden deelelementen van deze lesvoorbereiding verantwoorden en de deelvaardigheden in de onderwijsleerpraktijk toepassen. De studenten hanteren de modellen bij hun voorbereidingen. De studenten kennen de regelgeving van het godsdienstonderwijs en de structuur met de richtlijnen van het PEGO.

 

b.                 Inhoud.

De volgende onderwerpen worden besproken en ingeoefend:

-                     De spelers in het onderwijs.

-                     De Taxonomie van doelstellingen van De Block.

-                     De didactische basisprincipes en methodes.

-                     De lesopbouw en de vakdidactiek.

-                     De leerplannen.

-                     De inhoud van het Vademecum PEGO en de administratieve richtlijnen PEGO.

 

c.                 Didactische werkwijze.

Van ieder onderdeel wordt eerst de theorie gegeven, gevolgd door een korte inoefening tijdens de les. Er worden telkens inoefentaken opgegeven, die in de volgende les worden besproken.

 

d.                 Leermiddelen.

Cursus Didactiek - HIPGO, ‘De uitdaging van de didactiek’. Leerplannen PEGO.

‘Inleiding tot de Algemene Didactiek’, A.De Block & J.Heene, Antwerpen,

Standaard uitgeverij, 1997.

De taken en lesvoorbereidingen worden in de lespraktijk toegepast en dan

opnieuw geëvalueerd. Er wordt tevens een stageboek bijgehouden.

 

e.                  Evaluatie.

Tijdens de lessen krijgen de studenten 4 taken over het formuleren van lesdoelen,

de didactische basisprincipes en methodes, en het maken van een lesvoorbereiding.  Op het examen wordt de voorbereiding van een lessenreeks besproken en geëvalueerd.

 

 

 Contacturen

 Studie-uren

 Studiepunten

 5 + 1 woensdagen = 24u

 120u

 12

 

 

 

2.2. Psychologie                                                                               T. Rutten

 

a.                  Leerdoelen.

De studenten kunnen de psychologische basisbegrippen uitleggen zodat het zelfstandig lezen van een psychologisch werk mogelijk wordt.

De studenten hebben inzicht in het gedrag van kinderen en jongeren en spelen er adequaat op in. Zij verwerven inzicht in het gedrag van volwassenen en kunnen zichzelf als leerkracht in de klas bevragen en een plaats geven.

 

b.                 Inhoud.

Volgende thema’s worden besproken:

-                     De verschillende grote stromingen binnen de psychologie.

-                     De discussie erfelijkheid tegenover milieu. Het begrip intelligentie.

-                     Verschillen tussen culturen.

-                     De ontwikkeling van kind en tiener.

-                     Sociale interactiepatronen, o.a. met meisjes en jongens.

-                     Persoonlijkheidspsychologie vroeger en nu.

 

c.                 Didactische werkwijze.

Doceren en leergesprek, observaties en artikels lezen en bespreken

Toepassingen vanuit de psychologie naar de didactiek uitwerken dmv. stageopdrachten.

 

d.                 Leermiddelen.

Cursus met artikels.

‘Ontwikkelingspsychologie’, F.J.Mönks & A.M.P.Knoers,

Van Gorcum & Comp, Assen, 1997.

‘Kindertijd. Kinderen en ouders over de leefsituatie van kinderen op lagere schoolleeftijd in Vlaanderen’, B.Van den Bergh, Garant, Leuven, 1997.

 

e.                  Evaluatie.

Opdracht: een boek samenvatten en bespreken in het kader van de ontwikkelingspsychologie.

Observaties van kinderen, en een artikel bespreken dat bijdraagt tot meer inzicht in de taak  van de student als leerkracht PEGO.

 

 

 

 Contacturen

 Studie-uren

 Studiepunten

 4 woensdagen = 16u

 76u

 8


2.3. Pedagogiek                                                                                T. Rutten

Bijzonder lager Onderwijs                                                         R. Goemaere

 

a.                  Leerdoelen.

De studenten kunnen enkele pedagogische basisbegrippen, diverse pedagogische situaties en relaties bespreken. Zij wenden de verworven kennis aan in de klassituatie en kunnen zichzelf als opvoeder situeren. Zij verwerven kennis en inzicht in het functioneren van het Bijzonder Lager Onderwijs.

 

b.                 Inhoud.

Volgende thema’s worden besproken:

-                     Wat is opvoeding ?

-                     De opvoedingsrelatie.

-                     Verschillende pedagogische milieus.

-                     Belangrijke pedagogen.

-                     Geloofsopvoeding.

-                     Interreligieuze dialoog.

-                     Structuur en werking BLO met beknopte historiek.

-                     Orthodidactiek en het welbevinden van de leerlingen bevorderen.

 

c.                 Didactische werkwijze.

Onderwijsleergesprek, schoolbezoeken en artikels lezen en bespreken.

Bespreken van beeldmateriaal en behandelen van enkele casussen.

Inzichten vanuit de pedagogiek toepassen in de didactiek dmv. stageopdrachten.

 

d.                 Leermiddelen.

Cursus, beeldmateriaal, besproken artikels en casussen.

‘Inleiding in de godsdienstpedagogiek’, A.K.Ploeger, Kok, Kampen, 1993.

‘Zin in leven. Godsdienstdidactiek voor het lager onderwijs’, J.Bulckens & B.Roebben, Acco, Leuven, 2001.

 

e.                  Evaluatie.

Opdracht: een bezoek afleggen aan een school die zich baseert op een bijzondere pedagogische visie, aan een BLO of aan een bijzondere instelling voor kinderen met een handicap. Bespreken van dit bezoek, aangevuld met een samenvatting over een door de student zelf gekozen artikel.

Samenvatting en bespreking van een boek over een voor het PEGO relevant onderwerp.

Lesvoorbereidingen BLO en stageopdrachten LO en BLO.

 

 

 Contacturen

 Studie-uren

 Studiepunten

 4 + 2 woensdagen = 24u

 120u

 8+4


 

2.4. Muzische Vorming                                                                  G. Labeur

 

a.                  Leerdoelen.

De studenten ontdekken een gevarieerd aanbod dat de leerlingen blijvend nieuwe dingen binnen de lessen PEGO laat ontdekken en hen aanzet te genieten van hun muzisch handelen waardoor hun expressiemogelijkheden verruimen.

Deze werkwijze voegt een meerwaarde toe aan de leerplannen PEGO.

 

b.                 Inhoud.

Conform de eindtermen Muzische Vorming, voorgeschreven door het Gemeenschapsonderwijs, worden voor elk deelgebied toepasselijke doelen geïnventariseerd en bruikbare toepassingen ontwikkeld.

Beeld:             bijbelse beeldvorming in kunstgeschiedenis, kinderbijbels, contact met visuele en tactiele voorstellingen in de kunst.

Muziek:           de functie van het lied in de godsdienstles en de bijbel, kennismaking met psalmen, liturgie en joodse muziek.

Drama:            muzisch taalgebruik via poëzie, verhaal, bibliodrama, poppenspel.

Beweging:    mime, kinderdans, volksdans.

Media:             audiovisuele infoverwerking, computer als hulp bij opzoekwerk en verwerkingsmiddel.

 

c.                 Didactische werkwijze.

Naast een theoretische benadering wordt vooral gewerkt met toepassingen die bruikbaar zijn binnen de leerplannen PEGO voor het lager en het secundair onderwijs.

 

d.                 Leermiddelen.

HIPGO-cursus en de leerplannen PEGO.

‘De grote mens en het kleine boek’, J.L. Klink, Callenbach, Nijkerk.

‘De Nootzaak’, werkbladen, info@nootzaak.be.

N.Z.V   info@nzv.nl.

 

e.                  Evaluatie.

Bij elk deelgebied wordt een praktische opdracht opgegeven die wordt uitgewerkt, met documentatie en materiaal aangevuld, en in de lespraktijk (lesvoorbereidingen en stageopdrachten) uitgeprobeerd/geëvalueerd.

 

 

 

 

 Contacturen

 Studie-uren

 Studiepunten

 6 woensdagen = 24u

 100u

 12


2.5. Stage                                                                                          T. Rutten

 

a. Leerdoelen.

De studenten ontdekken inzicht in en verwerven vaardigheden bij het lesgeven en functioneren als leerkracht PEGO, bij de verschillende aspecten van het beroep leerkracht, zowel tijdens de onderwijsleerpraktijk van de lessen PEGO als binnen het kader van de school waar men lesgeeft, en binnen het kader van lesgeven in verschillende scholen.

 

b. Stages.

A-jaar:         Observatiestage: observatieverslagen en stageboek,

                   Lesstage: lesvoorbereidingen en stageboek,

                   Een bezoek aan school of instelling.

 

B-jaar:          Lesstage: lesvoorbereidingen en stageboek,

                   Proeflessen bij stagementor met eventueel bijsturende evaluatie.

 

C-jaar:         Een training: in andere instelling te volgen,

Lesstage + examenlessen: lesvoorbereidingen en stageboek.

 

c. Evaluatie.

De stages worden tijdens de lessen didactiek en muzische vorming besproken en geëvalueerd.

De lesstages worden door de leerkracht PEGO geëvalueerd, proef- en examenlessen mede door de stagementor en betrokken lector. Bij de eindevaluatie wordt de inspectie PEGO betrokken.

 

 

 

 

 Stage-uren

Studie-uren

Studiepunten

 A-jaar: 48u

100u

10

 B-jaar: 60u

160u

12

 C-jaar: 44u met

eindevaluatie

100u

10

 

Last modified: 06/28/16 

HIPGO-vcgo vzw, Gen. De Ceuninckstraat 65, 2800 Mechelen